Sponsoring voor musea en culturele instellingen
Cultuursponsoring is een onmisbare pijler binnen de fondsenwerving van musea en culturele instellingen. Tegelijkertijd blijft het een nichemarkt. Het bedrijfsleven draagt jaarlijks ongeveer € 1,8 miljard bij aan non-profitorganisaties via sponsoring en giften. Slechts € 148 miljoen hiervan gaat naar organisaties in de cultuursector, wat neerkomt op 8% van de totale non-profit sponsoring. Bovendien wordt verwacht dat dit bedrag op de lange termijn zal afnemen.
Daarom is het voor musea en culturele instellingen cruciaal om een realistische en haalbare inkomstenambitie te formuleren op het gebied van cultuursponsoring. Funding Factory kan jou hierbij uitstekend ondersteunen met een sponsoring audit, het maken van proposities, ontwikkeling van een tactische aanpak en/of begeleiding bij onderhandelingen.
Benieuwd naar jouw mogelijkheden op het gebied van cultuursponsoring?
Katharina Grosser, specialist in cultuursponsoring
Cultuursponsoring voor musea en culturele instellingen is het vakgebied waarin Funding Factory oprichtster Katharina Grosser zich direct onderscheidt. Met 15 jaar ervaring als marketingmanager in het bedrijfsleven heeft zij een scherp inzicht ontwikkeld in hoe de marketing van musea kan worden vertaald naar een krachtige positionering binnen de cultuursponsormarkt. Maar daar stopt het niet.
Katharina heeft zelf als sponsormanager gewerkt voor musea zoals de Hermitage Amsterdam, NEMO Science Museum, het Mauritshuis en vele andere zoals je in de Funding Factory referenties kunt zien (zie hier). Ze heeft letterlijk met de “poten” in de klei gestaan en weet precies wat erbij komt kijken om nieuwe sponsorpartners te werven en bestaande relaties te versterken. Haar ervaring en expertise maken haar een waardevolle partner voor musea die hun sponsornetwerk willen uitbreiden of optimaliseren.
Hoe werkt cultuursponsoring?
Met een sponsoring audit kan Katharina met Funding Factory inzicht geven in de kansen die er zijn voor jouw instelling of project binnen de cultuursponsormarkt en hoe je deze optimaal kunt benutten. Hoe vertaal je jouw aanbod naar aantrekkelijke proposities voor bedrijven? En welke tactische aanpak is het meest geschikt om concrete resultaten te behalen? Ben je al verder in het proces van sponsorwerving en zoek je begeleiding bij de onderhandelingen? Ook dan ben je bij Funding Factory aan het juiste adres.
Benieuwd wat Funding Factory voor jou kan betekenen?
Veel musea en culturele Instellingen kiezen voor strategische fondsenwerving via Funding Factory