Heb jij behoefte aan een fondsenwervingsstrategie om meer inkomsten te genereren?
Heb je plannen voor de vernieuwing van een museum, een ambitieus project of een nieuwe programmering, maar is de financiering nog niet rond? Of denk je dat jouw instelling meer inkomsten kan genereren door middel van fondsenwerving en/of sponsoring? Met mijn bedrijf Funding Factory kan ik, Katharina Grosser, je helpen met strategische fondsenwerving.
Met mijn ‘fundraising audit’ breng ik in kaart welke inkomsten op de lange termijn haalbaar zijn, bij welke doelgroepen de meeste kansen liggen en wat er nodig is om samen met jouw team resultaten te boeken. Deze audit kan ik in overleg met jou uitvoeren voor alle fondsenwervingsdoelgroepen of voor een specifieke doelgroep, zoals bedrijfssponsoren, filantropische fondsen, particuliere schenkers, enzovoort. Tot welke resultaten dat kan leiden leg ik je graag uit aan de hand van mijn werk voor Rijksmuseum Boerhaave en Natuurmuseum Brabant.
Hoe Rijksmuseum Boerhaave strategische fondsenwerving succesvol inzet dankzij Funding Factory
In 2019 benaderde Amito Haarhuis, directeur van Rijksmuseum Boerhaave, Funding Factory met de vraag om een strategie voor fondsen- en sponsorwerving te ontwikkelen voor de geplande uitbreiding van het museum. Op dat moment was de vernieuwing van het museum nog een stip op de horizon—een ideaal vertrekpunt. Dit bood de organisatie de tijd om een doordacht beleid te ontwikkelen, de juiste mensen voor fondsen- en sponsorwerving aan te trekken, geefproposities voor verschillende doelgroepen te formuleren, en te investeren in nieuwe relaties.
Met Funding Factory heb ik een fundraising audit uitgevoerd en daaruit bleek:
- Dat er ruimte was voor het werven van grote structurele sponsorpartners;
- Er veel potentieel was op het gebied van werving van grote giften en nalatenschappen;
- Er geïnvesteerd moet worden in een professionele development organisatie;
- De focus van de wervingscampagne zou moeten liggen op de uitbreiding van het museum met het Life Science & Health Paviljoen.
Uit de fundraising audit was gebleken dat er binnen een tijdsbestek van ruim vijf jaar een financieel potentieel van tussen € 1,5 - 2,5 miljoen aan nieuwe inkomsten bij private partners voor de vernieuwing van het museumte behalen was. Ter afsluiting van de fundraising audit heb ik een beleidsplan voor de komende jaren ontwikkeld en een praktisch plan van aanpak opgesteld. Tevens heb ik Rijksmuseum Boerhave in de eerste maanden na oplevering van het beleidsplan begeleid bij de implementatie daarvan. Denk hierbij aan de werving en selectie van een afdelingshoofd development en partnerships en de ontwikkeling van een ‘case for support’ voor de fondsenwervingscampagne.
Inmiddels heeft het museum succesvol nieuwe, structurele sponsorpartners aangetrokken en is de tweede fase van de campagne gestart: de strategische werving van particuliere schenkers. Dit hele traject is bijna een schoolvoorbeeld van hoe een fondsenwervingscampagne effectief gepland en uitgevoerd kan worden.
Funding Factory verzorgd uw fondsenwervingstrategie
Benieuwd naar de ervaring van Rijksmuseum Boerhaave met Funding Factory of behoefte aan een nieuw of aangescherpt fondsenwervingsbeleid?
Ervaring van Rijksmuseum Boerhaave Contact over fondsenwervingbeleid
Hoe Funding Factory Natuurmuseum Brabant helpt bij succesvolle strategische fondsenwerving
Wat doe je als je geen middelen hebt om een fondsenwerver aan te stellen, maar toch de eerste stappen wilt zetten om de inkomsten uit fondsenwerving te verhogen? De kosten gaan immers vaak vooraf aan de baten, maar waar begin je en hoe pak je dit aan? In zo'n situatie is strategische fondsenwerving van groot belang. Daarom benaderde Natuurmuseum Brabant Funding Factory om een koers te bepalen voor hun fondsenwervingsstrategie.
Het museum was bereid een deel van het marketingteam in te zetten voor fondsen- en sponsorwerving, maar dit moest een duidelijk afgebakende taak zijn, met heldere en haalbare doelstellingen. Daarnaast moest er ruimte zijn om te evalueren of de inspanningen daadwerkelijk effect sorteerden. Mijn ‘fundraising audit’ leerde het museum dat zij al zeer succesvol is in het binnenhalen van projectsubsidies bij fondsen. Ook bracht de fundraising audit aan het licht dat er groei mogelijk was bij het werven van particuliere giften, terwijl men de focus op bedrijven vanwege beperkte mankracht voorlopig beter los kon laten.
Funding Factory heeft kaders ontwikkeld voor een wervingsprogramma dat is ontworpen om binnen ongeveer vijf jaar een solide basis voor succesvolle fondsenwerving te leggen.
Dit programma biedt het museum heldere richtlijnen om stap voor stap de benodigde organisatie op te bouwen en de juiste wervingsinstrumenten te ontwikkelen. Bovendien wordt duidelijk welke inkomsten op welke termijn haalbaar zijn. Zo kan binnen twee jaar na de lancering van het programma de werving van private partners break-even draaien. Binnen vijf jaar na de lancering kan Natuurmuseum Brabant jaarlijks meer dan € 200.000 aan nieuwe, structurele inkomsten genereren.
Funding Factory verzorgd uw fondsenwervingstrategie
Benieuwd naar de ervaring van Natuurmuseum Brabant met Funding Factory of behoefte aan een nieuw of aangescherpt fondsenwervingsbeleid?
Ervaring van Natuurmuseum Brabant Contact over fondsenwervingbeleid
Veel musea en culturele Instellingen kiezen voor strategische fondsenwerving via Funding Factory